Algemene voorwaarden van BRAINSPECTS – versie april 2025
MULTI SERVICE BRABANT B.V.
Handelsnaam: BRAINSPECTS
5505 RL Veldhoven
K.v.K nummer: 75264145
Artikel 1: Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten van
koop en verkoop en/of tot het verrichten van werkzaamheden en/of tot het leveren van
diensten van BRAINSPECTS gevestigd te Hoorn, hierna te noemen “de opdrachtnemer”.
2. De opdrachtgever/koper zal in het navolgende worden aangeduid als “de opdrachtgever”.
3. Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten
overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen.
4. Het door de opdrachtgever zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of
opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met
de toepassing ervan.
5. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene
voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.
Artikel 2: Overeenkomsten
1. Overeenkomsten worden eerst door schriftelijke bevestiging van de opdrachtnemer bindend.
2. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of
aanvullingen op de overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging door de
opdrachtnemer bindend.
Artikel 3: Aanbiedingen
1. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, levertijden etc. van de opdrachtnemer zijn
vrijblijvend, tenzij ze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte c.q.
aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt door de opdrachtgever aanvaard, dan
heeft de opdrachtnemer het recht het aanbod binnen 2 werkdagen na ontvangst van de
aanvaarding te herroepen.
2. Getoonde en verstrekte monsters en/of modellen gelden slechts ter aanduiding. Hieraan
kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
Artikel 4: Inschakeling derden
1. De opdrachtnemer is bevoegd, ter uitvoering van hetgeen overeengekomen is, derden in te
schakelen.
Artikel 5: Verstrekken gegevens ten behoeve van inspecties
1. De opdrachtgever is verplicht alle gegevens, welke de opdrachtnemer nodig heeft voor het
naar diens oordeel adequaat uitvoeren van inspectiewerkzaamheden, in de gewenste vorm
en op een nader te bepalen tijdstip aan de opdrachtnemer te verstrekken.
2. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de uitvoering van de
inspectiewerkzaamheden op te schorten tot het moment dat de opdrachtgever aan de in het
vorige lid genoemde verplichting zal hebben voldaan.
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor, dat de te verstrekken gegevens juist en volledig zijn.
De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor gevolgen voortvloeiende uit het niet
juist en/of onvolledig zijn van de gegevens.
4. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer informeren over ontwikkelingen die binnen zijn
organisatie gaande zijn en relevant zijn of kunnen zijn voor de uitvoering van de
inspectiewerkzaamheden en het mogelijk verlenen van aanvullende en/of nieuwe
opdrachten.
5. De opdrachtnemer zal de door de opdrachtgever aan hem verstrekte gegevens vertrouwelijk
behandelen en niet zonder toestemming van de opdrachtgever aan derden ter beschikking
stellen.
Artikel 6: Voortgang levering, uitvoering werkzaamheden
1. Wanneer de leveringen of werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van de
opdrachtnemer niet normaal of zonder onderbreking kunnen geschieden, is de
opdrachtnemer gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten, waaronder begrepen
voorrijkosten, aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
2. In geval de installatie niet (veilig) kan worden betreden en inspectiewerkzaamheden
daardoor niet uitgevoerd kunnen worden, zal er meerwerk in rekening worden gebracht van
€ 450,00 ex BTW per verloren dagdeel. De opdrachtnemer zal op voorhand en in goed
overleg met de opdrachtgever aangeven wat er nodig is om de inspectie veilig te kunnen
uitvoeren.
3. Indien tijdens de uitvoering van een door de opdrachtnemer aangenomen opdracht blijkt,
dat deze onuitvoerbaar is, hetzij ten gevolge van aan de opdrachtnemer niet bekende
omstandigheden, hetzij door welke overmacht dan ook, heeft de opdrachtnemer het recht te
vorderen dat de aan de opdrachtnemer verstrekte opdracht zodanig wordt gewijzigd, dat de
uitvoering van het werk mogelijk wordt, behoudens wanneer hetzelve ten gevolge van de
onbekende omstandigheden of overmacht nimmer mogelijk zal zijn. De opdrachtnemer heeft
alsdan recht op volledige vergoeding van de reeds door de opdrachtnemer verrichte
werkzaamheden of gemaakte kosten.
4. Alle onkosten welke door de opdrachtnemer worden gemaakt op verzoek van de
opdrachtgever komen geheel voor rekening van laatstgenoemde, tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 7: Aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor toerekenbare tekortkomingen
1. Opdrachtnemer is jegens de opdrachtgever aansprakelijk voor zijn toerekenbare
tekortkoming. Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt dit lid slechts
toepassing met inachtneming van de wettelijke regeling van verzuim van de schuldenaar.
2. Maakt opdrachtnemer bij de vervulling van de opdracht gebruik van een andere persoon,
dan is opdrachtnemer op gelijke wijze aansprakelijk als voor zijn eigen tekortkomingen met
inachtneming van het bepaalde in artikel 8 lid 5.
Artikel 8: Schadevergoeding
1. In geval van een toerekenbare tekortkoming is Opdrachtnemer uitsluitend aansprakelijk voor
vergoeding van de directe schade.
2. Tot de directe schade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet- en/of
winstderving, waardevermindering van producten evenmin als de kosten die met de
uitvoering van het object gemoeid zouden zijn als de opdracht van de aanvang af goed zou
zijn uitgevoerd.
3. De opdrachtgever is verplicht, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem
kan worden gevergd, in goed overleg opdrachtnemer de gelegenheid te geven binnen een
redelijke termijn voor diens rekening tekortkomingen, waarvoor opdrachtnemer
aansprakelijk is, te herstellen of de uit die tekortkomingen voortvloeiende schade te
beperken of op te heffen onverminderd de aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor
schade ten gevolge van de tekortkomingen.
4. Bij de vaststelling van de schadevergoeding in geval van een overschrijding van de
vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt, naast met de overige van belang zijnde feiten en
omstandigheden, rekening gehouden met de mate waarin de opdrachtgever door de
gevolgen van de bevoegdheidsoverschrijding is gebaat.
5. Indien door of namens de opdrachtgever het inschakelen van een bepaalde persoon is of
wordt voorgeschreven, is opdrachtnemer voor wat het werk van die persoon betreft jegens
de opdrachtgever tot niet meer gehouden dan tot datgene, waartoe Opdrachtnemer die
persoon kan houden krachtens de voorwaarden van de tussen Opdrachtnemer en de
voorgeschreven persoon geldende afspraken, zoals deze door de opdrachtgever zijn
aanvaard of goedgekeurd. Indien de voorgeschreven persoon tekortschiet en opdrachtnemer
het redelijkerwijs nodige heeft gedaan om nakoming en/of schadevergoeding te verkrijgen,
zal de opdrachtgever de voor opdrachtnemer ontstane extra kosten aan hem vergoeden,
voor zover deze hem niet zijn vergoed door de voorgeschreven persoon. Daartegenover zal
opdrachtnemer, op eerste verzoek van de opdrachtgever, aan deze zijn vordering op de
voorgeschreven persoon cederen tot aan het door de opdrachtgever aan hem vergoede
bedrag.
6. Een op grond van de voorgaande regels bepaalde schadevergoeding is niet van toepassing
voor zover deze schadevergoeding in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van
redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.
7. Onverminderd het in de vorige leden bepaalde is opdrachtnemer bij opdrachten die
betrekking hebben op de totstandkoming van een object alleen aansprakelijk voor schaden
die niet zouden worden gedekt door een gebruikelijke CAR-verzekering of een vergelijkbare
verzekering.
Artikel 9: Omvang van de schadevergoeding
1. De door opdrachtnemer te vergoeden schade is naar keuze van partijen per opdracht
beperkt tot een bedrag gelijk aan de inspectiekosten met een maximum van € 100.000 of tot
een bedrag gelijk aan driemaal de inspectiekosten met een maximum van € 250.000.
2. Indien partijen geen keus bepaalden betreffende de omvang van de door opdrachtnemer te
vergoeden schade, is deze per opdracht beperkt tot een bedrag gelijk aan de inspectiekosten
met een maximum van € 100.000.
3. In aanvulling op de voorgaande twee leden geldt dat ingeval de opdrachtgever een
consument is, de in die twee leden genoemde beperkingen niet lager kunnen zijn dan
€ 7.500.
Artikel 10: Aansprakelijkheidsduur en vervaltermijnen
1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt door verloop van 1 (te lezen: één) week
vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd.
2. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet
ontvankelijk indien de opdrachtgever niet binnen bekwame tijd nadat hij de tekortkoming
heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk en met redenen
omkleed bij opdrachtnemer ter zake heeft geprotesteerd.
3. Indien door opdrachtgever schriftelijk toestemming is verleend tot het uit- en inschakelen
van betreffende installatie(s) vervalt iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer met
betrekking tot schade(s) ontstaan door de betreffende handelingen voor zover deze
handelingen zonder grove nalatigheid en/of verwijtbaar handelen hebben plaatsgevonden.
4. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet
ontvankelijk door verloop van zes maanden na het schriftelijke en met redenen omklede
protest. Indien de opdrachtgever opdrachtnemer een termijn heeft gesteld waarbinnen deze
de tekortkoming zal wegnemen, begint de vervaltermijn eerst te lopen bij het einde van deze
termijn, of zoveel eerder als opdrachtnemer te kennen heeft gegeven de tekortkoming niet
te zullen herstellen.
5. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt in ieder geval na
verloop van één jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is
geëindigd. De rechtsvordering die na deze termijn wordt ingesteld is niet ontvankelijk.
6. Indien de einddeclaratie op een eerdere dag wordt verzonden dan de dag waarop de
opdracht door opzegging of voltooiing is geëindigd, geldt de eerdere dag als dag waarop de
opdracht is geëindigd.
7. Voor de toepassing van het bepaalde in de leden 1 en 4 wordt voor de opdracht een object
betreffende als de dag waarop de opdracht is geëindigd, aangemerkt de dag waarop het
object is of wordt geacht te zijn opgeleverd, mits deze oplevering geschiedt voor de in lid 5
bedoelde dag.
8. Wordt de opdracht door een consument ontbonden, dan wordt voor toepassing van het
bepaalde in de leden 1 en 4 als dag waarop de opdracht is geëindigd, aangemerkt de dag
waarop de ontbinding plaatsvond.
9. Indien de rechtsvordering krachtens het bepaalde in de vorige leden zou vervallen tussen het
tijdstip waarop opdrachtnemer aan de opdrachtgever heeft medegedeeld dat hij de
tekortkoming zal onderzoeken of herstellen en het tijdstip waarop hij het onderzoek en de
pogingen tot herstel kennelijk als beëindigd beschouwt, wordt de vervaltermijn verlengd tot
zes maanden na laatstgenoemd tijdstip.
Artikel 11: Overige bepalingen verband houdende met schadevergoeding
1. Het recht van de opdrachtgever op schadevergoeding vermindert niet diens verplichtingen te
betalen conform de opdracht.
2. In geval dat een bij opdrachtnemer in dienst zijnde persoon is gedetacheerd bij de
opdrachtgever, is opdrachtnemer met inachtneming van het overig in dit hoofdstuk bepaalde
slechts verantwoordelijk voor het beschikbaar zijn van deze persoon met de
overeengekomen kwaliteit voor de overeengekomen periode.
3. Behoudens het bepaalde in het vorige lid is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor
vergoeding van schade van de opdrachtgever of derden (mede) veroorzaakt door de ter
beschikking gestelde persoon/personen.
4. De opdrachtgever is aansprakelijk voor, en vrijwaart opdrachtnemer ter zake van,
vorderingen tot vergoeding van schade van derden veroorzaakt door de aan de
opdrachtgever ter beschikking gestelde persoon/personen.
5. Voor vergoeding van andere schade dan in dit hoofdstuk genoemd, is opdrachtnemer slechts
aansprakelijk indien en voor zover de tekortkoming te wijten is aan opzet of grove
onzorgvuldigheid van opdrachtnemer.
Artikel 12: Opdrachtgever is consument
1. Indien de opdrachtgever consument is, is het bepaalde in dit hoofdstuk van overeenkomstige
toepassing tenzij het bepaalde als onredelijk bezwarend kan worden aangemerkt.
Artikel 13: Betaling
1. Betaling dient binnen 14 dagen na de factuurdatum te geschieden, tenzij partijen
uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Indien de opdrachtgever niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan, is de
opdrachtnemer bevoegd de nakoming van de jegens opdrachtgever aangegane
verplichtingen tot levering c.q. tot het verrichten van werkzaamheden, op te schorten totdat
de betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld.
Artikel 14: Levering van het rapport en melding in SCIOS-portaal en beoordeling herstelbewijslast
1. De levering van het rapport aan de opdrachtgever vindt uitsluitend plaats na volledige
betaling van de desbetreffende factuur. Zolang geen volledige betaling heeft
plaatsgevonden, behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor om de levering van het
rapport op te schorten. Van deze bepaling kan uitsluitend bij schriftelijke overeenkomst
worden afgeweken.
2. Ongeacht de betalingsstatus zal de opdrachtnemer het rapport te allen tijde afmelden in het
SCIOS-portaal, conform de geldende regelgeving en verplichtingen.
3. De beoordeling van de door de opdrachtgever aangeleverde bewijslast met betrekking tot
uitgevoerde herstelwerkzaamheden maken integraal deel uit van de in de offerte genoemde
werkzaamheden en worden overeenkomstig de daarin vastgestelde prijs verrekend.
Artikel 15: Annulering
1. Het afzeggen van een afspraak door opdrachtgever, dient door opdrachtgever minimaal 48
van tevoren te zijn gemeld. Wanneer dit korter is dan 48 uur, worden de overeengekomen
kosten op de volgende wijze in rekening gebracht door de opdrachtnemer:
– Tussen 48 en 24 uur ervoor: 50% van de afgesproken prijs voor de
inspectiewerkzaamheden,
– vanaf 24 uur ervoor: 100% van de afgesproken prijs.
Artikel 16: Toepasselijk recht/bevoegde rechter
1. Op de tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever gesloten overeenkomst is uitsluitend
Nederlands recht van toepassing. Uit de overeenkomst voortvloeiende geschillen zullen
eveneens naar Nederlands recht worden beslecht.
2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter, zij het
dat de opdrachtnemer de bevoegdheid toekomt een zaak aanhangig te maken voor de
bevoegde rechter in de plaats waar de opdrachtnemer gevestigd is, tenzij de kantonrechter
ter zake bevoegd is.
3. In geval de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van
een beroep of bedrijf, geldt dat binnen 1 (één) maand nadat de opdrachtnemer aan de
opdrachtgever kenbaar heeft gemaakt dat de zaak aan de rechter zal worden voorgelegd, de
opdrachtgever kenbaar kan maken dat hij kiest voor beslechting van het geschil door de
wettelijk bevoegde rechter.
4. Met betrekking tot geschillen, die voortvloeien uit een overeenkomst gesloten met een
opdrachtgever die gevestigd is buiten Nederland, is de opdrachtnemer gerechtigd te
handelen conform het bepaalde in lid 2 van dit artikel of – naar zijn keuze – de geschillen
aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in het land c.q. de staat waar de opdrachtgever
gevestigd is.