Algemene voorwaarden van BRAINSPECTS – versie april 2025

MULTI SERVICE BRABANT B.V.

Handelsnaam: BRAINSPECTS

5505 RL Veldhoven

K.v.K nummer: 75264145

Artikel 1: Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten van

koop en verkoop en/of tot het verrichten van werkzaamheden en/of tot het leveren van

diensten van BRAINSPECTS gevestigd te Hoorn, hierna te noemen “de opdrachtnemer”.

2. De opdrachtgever/koper zal in het navolgende worden aangeduid als “de opdrachtgever”.

3. Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten

overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk schriftelijk zijn

overeengekomen.

4. Het door de opdrachtgever zonder commentaar accepteren en behouden van een offerte of

opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt als instemming met

de toepassing ervan.

5. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene

voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.

Artikel 2: Overeenkomsten

1. Overeenkomsten worden eerst door schriftelijke bevestiging van de opdrachtnemer bindend.

2. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen of

aanvullingen op de overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging door de

opdrachtnemer bindend.

Artikel 3: Aanbiedingen

1. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, levertijden etc. van de opdrachtnemer zijn

vrijblijvend, tenzij ze een termijn voor aanvaarding bevatten. Indien een offerte c.q.

aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit wordt door de opdrachtgever aanvaard, dan

heeft de opdrachtnemer het recht het aanbod binnen 2 werkdagen na ontvangst van de

aanvaarding te herroepen.

2. Getoonde en verstrekte monsters en/of modellen gelden slechts ter aanduiding. Hieraan

kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn

overeengekomen.

Artikel 4: Inschakeling derden

1. De opdrachtnemer is bevoegd, ter uitvoering van hetgeen overeengekomen is, derden in te

schakelen.

Artikel 5: Verstrekken gegevens ten behoeve van inspecties

1. De opdrachtgever is verplicht alle gegevens, welke de opdrachtnemer nodig heeft voor het

naar diens oordeel adequaat uitvoeren van inspectiewerkzaamheden, in de gewenste vorm

en op een nader te bepalen tijdstip aan de opdrachtnemer te verstrekken.

2. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de uitvoering van de

inspectiewerkzaamheden op te schorten tot het moment dat de opdrachtgever aan de in het

vorige lid genoemde verplichting zal hebben voldaan.

3. De opdrachtgever draagt er zorg voor, dat de te verstrekken gegevens juist en volledig zijn.

De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor gevolgen voortvloeiende uit het niet

juist en/of onvolledig zijn van de gegevens.

4. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer informeren over ontwikkelingen die binnen zijn

organisatie gaande zijn en relevant zijn of kunnen zijn voor de uitvoering van de

inspectiewerkzaamheden en het mogelijk verlenen van aanvullende en/of nieuwe

opdrachten.

5. De opdrachtnemer zal de door de opdrachtgever aan hem verstrekte gegevens vertrouwelijk

behandelen en niet zonder toestemming van de opdrachtgever aan derden ter beschikking

stellen.

Artikel 6: Voortgang levering, uitvoering werkzaamheden

1. Wanneer de leveringen of werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van de

opdrachtnemer niet normaal of zonder onderbreking kunnen geschieden, is de

opdrachtnemer gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten, waaronder begrepen

voorrijkosten, aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

2. In geval de installatie niet (veilig) kan worden betreden en inspectiewerkzaamheden

daardoor niet uitgevoerd kunnen worden, zal er meerwerk in rekening worden gebracht van

€ 450,00 ex BTW per verloren dagdeel. De opdrachtnemer zal op voorhand en in goed

overleg met de opdrachtgever aangeven wat er nodig is om de inspectie veilig te kunnen

uitvoeren.

3. Indien tijdens de uitvoering van een door de opdrachtnemer aangenomen opdracht blijkt,

dat deze onuitvoerbaar is, hetzij ten gevolge van aan de opdrachtnemer niet bekende

omstandigheden, hetzij door welke overmacht dan ook, heeft de opdrachtnemer het recht te

vorderen dat de aan de opdrachtnemer verstrekte opdracht zodanig wordt gewijzigd, dat de

uitvoering van het werk mogelijk wordt, behoudens wanneer hetzelve ten gevolge van de

onbekende omstandigheden of overmacht nimmer mogelijk zal zijn. De opdrachtnemer heeft

alsdan recht op volledige vergoeding van de reeds door de opdrachtnemer verrichte

werkzaamheden of gemaakte kosten.

4. Alle onkosten welke door de opdrachtnemer worden gemaakt op verzoek van de

opdrachtgever komen geheel voor rekening van laatstgenoemde, tenzij uitdrukkelijk

schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 7: Aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor toerekenbare tekortkomingen

1. Opdrachtnemer is jegens de opdrachtgever aansprakelijk voor zijn toerekenbare

tekortkoming. Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt dit lid slechts

toepassing met inachtneming van de wettelijke regeling van verzuim van de schuldenaar.

2. Maakt opdrachtnemer bij de vervulling van de opdracht gebruik van een andere persoon,

dan is opdrachtnemer op gelijke wijze aansprakelijk als voor zijn eigen tekortkomingen met

inachtneming van het bepaalde in artikel 8 lid 5.

Artikel 8: Schadevergoeding

1. In geval van een toerekenbare tekortkoming is Opdrachtnemer uitsluitend aansprakelijk voor

vergoeding van de directe schade.

2. Tot de directe schade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzet- en/of

winstderving, waardevermindering van producten evenmin als de kosten die met de

uitvoering van het object gemoeid zouden zijn als de opdracht van de aanvang af goed zou

zijn uitgevoerd.

3. De opdrachtgever is verplicht, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem

kan worden gevergd, in goed overleg opdrachtnemer de gelegenheid te geven binnen een

redelijke termijn voor diens rekening tekortkomingen, waarvoor opdrachtnemer

aansprakelijk is, te herstellen of de uit die tekortkomingen voortvloeiende schade te

beperken of op te heffen onverminderd de aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor

schade ten gevolge van de tekortkomingen.

4. Bij de vaststelling van de schadevergoeding in geval van een overschrijding van de

vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt, naast met de overige van belang zijnde feiten en

omstandigheden, rekening gehouden met de mate waarin de opdrachtgever door de

gevolgen van de bevoegdheidsoverschrijding is gebaat.

5. Indien door of namens de opdrachtgever het inschakelen van een bepaalde persoon is of

wordt voorgeschreven, is opdrachtnemer voor wat het werk van die persoon betreft jegens

de opdrachtgever tot niet meer gehouden dan tot datgene, waartoe Opdrachtnemer die

persoon kan houden krachtens de voorwaarden van de tussen Opdrachtnemer en de

voorgeschreven persoon geldende afspraken, zoals deze door de opdrachtgever zijn

aanvaard of goedgekeurd. Indien de voorgeschreven persoon tekortschiet en opdrachtnemer

het redelijkerwijs nodige heeft gedaan om nakoming en/of schadevergoeding te verkrijgen,

zal de opdrachtgever de voor opdrachtnemer ontstane extra kosten aan hem vergoeden,

voor zover deze hem niet zijn vergoed door de voorgeschreven persoon. Daartegenover zal

opdrachtnemer, op eerste verzoek van de opdrachtgever, aan deze zijn vordering op de

voorgeschreven persoon cederen tot aan het door de opdrachtgever aan hem vergoede

bedrag.

6. Een op grond van de voorgaande regels bepaalde schadevergoeding is niet van toepassing

voor zover deze schadevergoeding in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van

redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

7. Onverminderd het in de vorige leden bepaalde is opdrachtnemer bij opdrachten die

betrekking hebben op de totstandkoming van een object alleen aansprakelijk voor schaden

die niet zouden worden gedekt door een gebruikelijke CAR-verzekering of een vergelijkbare

verzekering.

Artikel 9: Omvang van de schadevergoeding

1. De door opdrachtnemer te vergoeden schade is naar keuze van partijen per opdracht

beperkt tot een bedrag gelijk aan de inspectiekosten met een maximum van € 100.000 of tot

een bedrag gelijk aan driemaal de inspectiekosten met een maximum van € 250.000.

2. Indien partijen geen keus bepaalden betreffende de omvang van de door opdrachtnemer te

vergoeden schade, is deze per opdracht beperkt tot een bedrag gelijk aan de inspectiekosten

met een maximum van € 100.000.

3. In aanvulling op de voorgaande twee leden geldt dat ingeval de opdrachtgever een

consument is, de in die twee leden genoemde beperkingen niet lager kunnen zijn dan

€ 7.500.

Artikel 10: Aansprakelijkheidsduur en vervaltermijnen

1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt door verloop van 1 (te lezen: één) week

vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd.

2. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet

ontvankelijk indien de opdrachtgever niet binnen bekwame tijd nadat hij de tekortkoming

heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk en met redenen

omkleed bij opdrachtnemer ter zake heeft geprotesteerd.

3. Indien door opdrachtgever schriftelijk toestemming is verleend tot het uit- en inschakelen

van betreffende installatie(s) vervalt iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer met

betrekking tot schade(s) ontstaan door de betreffende handelingen voor zover deze

handelingen zonder grove nalatigheid en/of verwijtbaar handelen hebben plaatsgevonden.

4. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt en is niet

ontvankelijk door verloop van zes maanden na het schriftelijke en met redenen omklede

protest. Indien de opdrachtgever opdrachtnemer een termijn heeft gesteld waarbinnen deze

de tekortkoming zal wegnemen, begint de vervaltermijn eerst te lopen bij het einde van deze

termijn, of zoveel eerder als opdrachtnemer te kennen heeft gegeven de tekortkoming niet

te zullen herstellen.

5. De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt in ieder geval na

verloop van één jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is

geëindigd. De rechtsvordering die na deze termijn wordt ingesteld is niet ontvankelijk.

6. Indien de einddeclaratie op een eerdere dag wordt verzonden dan de dag waarop de

opdracht door opzegging of voltooiing is geëindigd, geldt de eerdere dag als dag waarop de

opdracht is geëindigd.

7. Voor de toepassing van het bepaalde in de leden 1 en 4 wordt voor de opdracht een object

betreffende als de dag waarop de opdracht is geëindigd, aangemerkt de dag waarop het

object is of wordt geacht te zijn opgeleverd, mits deze oplevering geschiedt voor de in lid 5

bedoelde dag.

8. Wordt de opdracht door een consument ontbonden, dan wordt voor toepassing van het

bepaalde in de leden 1 en 4 als dag waarop de opdracht is geëindigd, aangemerkt de dag

waarop de ontbinding plaatsvond.

9. Indien de rechtsvordering krachtens het bepaalde in de vorige leden zou vervallen tussen het

tijdstip waarop opdrachtnemer aan de opdrachtgever heeft medegedeeld dat hij de

tekortkoming zal onderzoeken of herstellen en het tijdstip waarop hij het onderzoek en de

pogingen tot herstel kennelijk als beëindigd beschouwt, wordt de vervaltermijn verlengd tot

zes maanden na laatstgenoemd tijdstip.

Artikel 11: Overige bepalingen verband houdende met schadevergoeding

1. Het recht van de opdrachtgever op schadevergoeding vermindert niet diens verplichtingen te

betalen conform de opdracht.

2. In geval dat een bij opdrachtnemer in dienst zijnde persoon is gedetacheerd bij de

opdrachtgever, is opdrachtnemer met inachtneming van het overig in dit hoofdstuk bepaalde

slechts verantwoordelijk voor het beschikbaar zijn van deze persoon met de

overeengekomen kwaliteit voor de overeengekomen periode.

3. Behoudens het bepaalde in het vorige lid is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor

vergoeding van schade van de opdrachtgever of derden (mede) veroorzaakt door de ter

beschikking gestelde persoon/personen.

4. De opdrachtgever is aansprakelijk voor, en vrijwaart opdrachtnemer ter zake van,

vorderingen tot vergoeding van schade van derden veroorzaakt door de aan de

opdrachtgever ter beschikking gestelde persoon/personen.

5. Voor vergoeding van andere schade dan in dit hoofdstuk genoemd, is opdrachtnemer slechts

aansprakelijk indien en voor zover de tekortkoming te wijten is aan opzet of grove

onzorgvuldigheid van opdrachtnemer.

Artikel 12: Opdrachtgever is consument

1. Indien de opdrachtgever consument is, is het bepaalde in dit hoofdstuk van overeenkomstige

toepassing tenzij het bepaalde als onredelijk bezwarend kan worden aangemerkt.

Artikel 13: Betaling

1. Betaling dient binnen 14 dagen na de factuurdatum te geschieden, tenzij partijen

uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.

2. Indien de opdrachtgever niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft voldaan, is de

opdrachtnemer bevoegd de nakoming van de jegens opdrachtgever aangegane

verplichtingen tot levering c.q. tot het verrichten van werkzaamheden, op te schorten totdat

de betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld.

Artikel 14: Levering van het rapport en melding in SCIOS-portaal en beoordeling herstelbewijslast

1. De levering van het rapport aan de opdrachtgever vindt uitsluitend plaats na volledige

betaling van de desbetreffende factuur. Zolang geen volledige betaling heeft

plaatsgevonden, behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor om de levering van het

rapport op te schorten. Van deze bepaling kan uitsluitend bij schriftelijke overeenkomst

worden afgeweken.

2. Ongeacht de betalingsstatus zal de opdrachtnemer het rapport te allen tijde afmelden in het

SCIOS-portaal, conform de geldende regelgeving en verplichtingen.

3. De beoordeling van de door de opdrachtgever aangeleverde bewijslast met betrekking tot

uitgevoerde herstelwerkzaamheden maken integraal deel uit van de in de offerte genoemde

werkzaamheden en worden overeenkomstig de daarin vastgestelde prijs verrekend.

Artikel 15: Annulering

1. Het afzeggen van een afspraak door opdrachtgever, dient door opdrachtgever minimaal 48

van tevoren te zijn gemeld. Wanneer dit korter is dan 48 uur, worden de overeengekomen

kosten op de volgende wijze in rekening gebracht door de opdrachtnemer:

– Tussen 48 en 24 uur ervoor: 50% van de afgesproken prijs voor de

inspectiewerkzaamheden,

– vanaf 24 uur ervoor: 100% van de afgesproken prijs.

Artikel 16: Toepasselijk recht/bevoegde rechter

1. Op de tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever gesloten overeenkomst is uitsluitend

Nederlands recht van toepassing. Uit de overeenkomst voortvloeiende geschillen zullen

eveneens naar Nederlands recht worden beslecht.

2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter, zij het

dat de opdrachtnemer de bevoegdheid toekomt een zaak aanhangig te maken voor de

bevoegde rechter in de plaats waar de opdrachtnemer gevestigd is, tenzij de kantonrechter

ter zake bevoegd is.

3. In geval de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van

een beroep of bedrijf, geldt dat binnen 1 (één) maand nadat de opdrachtnemer aan de

opdrachtgever kenbaar heeft gemaakt dat de zaak aan de rechter zal worden voorgelegd, de

opdrachtgever kenbaar kan maken dat hij kiest voor beslechting van het geschil door de

wettelijk bevoegde rechter.

4. Met betrekking tot geschillen, die voortvloeien uit een overeenkomst gesloten met een

opdrachtgever die gevestigd is buiten Nederland, is de opdrachtnemer gerechtigd te

handelen conform het bepaalde in lid 2 van dit artikel of – naar zijn keuze – de geschillen

aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in het land c.q. de staat waar de opdrachtgever

gevestigd is.